af Henrik Bondtofte | feb 2, 2024 | A.I, Søgemaskiner
SGE står for Search Generative Experience og er et forsøg fra Google, hvor de prøver at integrere kunstig intelligens ovenpå deres søgeresultater. En tilgang, der kombinerer generativ kunstig intelligens (AI) med Googles søgemaskine, hvilket giver brugerne mulighed...
af Henrik Bondtofte | jan 25, 2024 | Google algoritme opdateringer
Googles “Helpful Content Update” var – og er – en større ændring til Googles algoritmer, der har til formål at fremhæve og belønne indhold, der reelt set er hjælpsomt for brugere. Opdateringen er stor og omfattende, fordi meget indhold på...
af Henrik Bondtofte | jan 24, 2024 | Google algoritme opdateringer
SpamBrain er blevet Googles primære værktøj i krigen mod spam, og den seneste offentligt kendte opdatering i december 2022 understregede netop dette. I modsætning til tidligere opdateringer, hvor fokus lå på direkte spamdetektion, bruger Google nu sin AI-drevne...
af Henrik Bondtofte | jan 24, 2024 | Google algoritme opdateringer
Den 21. april 2015 implementerede Google en stor opdatering til deres algoritmer, designet til at favorisere mobilvenlige hjemmesider i deres søgeresultater. Opdateringen havde stor indflydelse og blev hurtigt omdrejningspunktet for samtale i online marketing-kredse...
af Henrik Bondtofte | jan 23, 2024 | SEO, Teknisk SEO
Tilbage i december sidste år (2023) lavede Google en betydelig opdatering af sine retningslinjer for indeksering og rangering af videoer i deres søgeresultater. Ændringerne er markante og adskiller sig fra tidligere best practice. Læs med her og bliv klogere på...
af Henrik Bondtofte | jan 21, 2024 | Google algoritme opdateringer
BERT står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers og er navnet på en Google algoritmeopdatering, der blev lanceret tilbage i 2019. Opdateringen var, ligesom Hummingbird også var, en af de største i historien for Googles søgealgoritme. Med...
af Henrik Bondtofte | jan 17, 2024 | Google algoritme opdateringer
Googles Pigeon-opdatering blev lanceret den 20. august 2013 og skabte med ét meget store forandringer i Googles lokale søgeresultater. Formålet med denne opdatering var at integrere Googles lokale søgealgoritme tættere med deres almindelige webalgoritme. Målet med...
af Henrik Bondtofte | jan 12, 2024 | Google algoritme opdateringer
Google lancerede Hummingbird-opdateringen omkring den 20. august 2013, men annoncerede den først den 26. september samme år. I modsætning til tidligere opdateringer, som Panda og Penguin, der fungerede som tilføjelser til Googles eksisterende algoritme, var...
af Henrik Bondtofte | jan 8, 2024 | SEO, Søgemaskiner
Google har mange grafer, blandt andet shoppinggraf og en vidensgraf, men mest kendt er nok alligevel deres linkgraf. En linkgraf er en visuel repræsentation af alle de links, der findes mellem websites på Internettet, linkgrafen er altså en kortlægning af forbindelser...
af Henrik Bondtofte | jan 4, 2024 | Søgemaskiner
Googles Knowledge Graph har transformeret måden, vi interagerer med og forstår store mængder af data på. I denne artikel vil Jeg dykke ned i, hvad Knowledge Graph er, hvordan den virker, og hvilken betydning den har for søgeopelevelsen i Google. Et stort datasæt...
af Henrik Bondtofte | dec 28, 2023 | Søgemaskiner
Tilbage i november i år, annoncerede Google en ny søgefunktion til shoppingtilbud, drevet af deres shoppinggraf. Brugere vil nu kunne gå til en ny Shop Deals-destinationside for at finde de laveste priser på produkter fra ti kategorier. Tilbuddene er i form af...
af Henrik Bondtofte | dec 20, 2023 | Google algoritme opdateringer
Shoppinggrafen er et ML-baseret realtidsdatasæt over verdens produkter og forhandlere. Shoppinggrafen indeholder milliarder af globale produkter samt specifikke informationer om disse, såsom tilgængelighed, anmeldelser fra andre shoppere, fordele, ulemper, størrelser,...
af Henrik Bondtofte | dec 6, 2023 | On-page SEO, SEO
Long-tail søgeord er meget specifikke søgeforespørgsler, som normalt har relativt lav søgevolumen, netop fordi de i sagens natur, er så specifikke, at de ikke udføres særligt ofte. Selvom disse søgeord søges på mindre hyppigt, udgør de tilsammen en stor del af det...
af Henrik Bondtofte | dec 6, 2023 | On-page SEO, SEO
Sådan kan synonymer forbedre dine placeringer i søgemaskiner. Et synonym er et ord, der har samme eller næsten samme betydning som et andet ord. Synonymer kan bruges til at variere sproget, så det bliver mere interessant og mindre ensformigt, og de kan også hjælpe med...
af Henrik Bondtofte | nov 27, 2023 | Interne links, On-page SEO, SEO, Teknisk SEO
Forestil dig et scenarie, hvor du træder ind i en tøjbutik på udkig efter en ny skjorte. Du forventer måske et kurateret udvalg, men i stedet præsenterer ekspedienten dig for 50 forskellige muligheder. Pludselig forvandles din søgen efter det perfekte køb til en...