Negativ SEO er et begreb, der deler vandene i SEO-branchen. På den ene side står Google, som insisterer på, at man ikke kan skade andre websites med links. På den anden side står virkeligheden, og den ser desværre anderledes ud. Men sådan er det jo så ofte, når Googles udmeldinger og virkeligheden mødes. Hvis du har hørt, at negativ SEO blot er en myte, og at det ikke er en reel risiko, så er du blevet bildt noget ind. Jeg har særligt det sidste halve år set på den ene case efter den anden, hvor negativ SEO decideret har udryddet websites synlighed.
Generelt set skal du passe på med at tro for meget på, hvad Google siger. Det er ikke for sjov, at jeg lige har udgivet en ny SEO-bog, der netop hedder: SEO – Hvad der virker vs. hvad Google siger! I denne artikel vil jeg derfor fortælle dig lidt om, hvordan negativ SEO bliver udført den dag i dag, og hvad du potentielt set kan gøre, hvis du bliver angrebet. Det mest uhyggelige ved det her er, at hvis dine modstandere er ihærdige nok, og du ikke har en god nok økonomi, så vil du i princippet ikke kunne stille op over tid.
Indholdsfortegnelse
Hvad er negativ SEO?
Negativ SEO er det stikmodsatte af SEO. Det handler om at påvirke et website udefra på en sådan måde, at Google mister tilliden til websitet og dets indhold. Det er med andre ord et forsøg på at skade din synlighed i søgeresultaterne gennem manipulation af Google.
Her er nogle af de mest benyttede metoder:
- Spamlinks i stor skala fra domæner med ekstremt lav kvalitet
- Redirects fra toxic domæner med dårlig historik (masser af spamlinks)
- Kloning eller spejling af dit indhold i et forsøg på at få kopien indekseret før originalen
- Manipulative ankertekster, fx “brandnavn + scam” eller “brandnavn + viagra”
- Misvisende ankertekster, der linker til dine moneypages med keywords, du prøver at målrette igennem andre sider på dit website, så dine sider konkurrerer internt med hinanden
- Massiv brug af UGC-spam med reference til stoffer, pornografi eller svindel
- PBN-links forklædt som naturlige links med misvisende ankertekster
Google påstår som sagt, at de sagtens kan se bort fra de her typer af links. Men hvad sker der, når der ikke bare er tale om et par få links, men flere tusinde links? Eksempelvis en stigning som denne:
Websitet, vi ser på her, havde omkring 1.800 unikke indgående links, inden de blev angrebet. Da angrebet var på sit højeste, pegede der over 7.000 yderligere links på dem – altså en stigning på intet mindre end 400 %.
Det vil sige, at Google skal være i stand til at se bort fra fire gange så mange links, som de skal anerkende, og det kan de ikke finde ud af. De positive signaler bliver altså overdøvet og drukner i spam.
Hvordan så websitets synlighed så ud hen over samme periode?
I 2023 lykkedes det for alvor for gerningsmændene at få lukket ned for websitets synlighed. Det var samme periode, hvor antallet af spamlinks var på sit højeste. Som det også kan ses på det første screenshot, stoppede angrebet først, efter trafikken døde helt ud, og det skete midt under en fjerde bølge af angreb.
Bølge ét: Linkangreb
Angrebet starter ofte med tusindvis af spamlinks, der peger på dit website. Disse kommer fra obskure domæner med TLD’er såsom .xyz, .top, .club, .tk. Årsagen er, at disse domæner er under langt mindre kontrol, både når det gælder registrantinformation og kontrol med domain-abuse (DMCA).
Herudover er disse TLD’er billige – ofte ned til 1 kr. Og laver du storstilet negativ SEO, har du behov for rigtig mange sider og gode måder at skjule dig på. Selvom du måske kun kan se 3-400 nye domæner i Ahrefs eller lignende værktøjer, er det ofte kun toppen af isbjerget. Google ser langt mere, end du gør, måske 2.000 eller flere domæner. Crawlere som Ahrefs eller SEMrush har kun adgang til en brøkdel af det linkindeks, som Google arbejder med i deres linkgrafer.
Jeg har allerede skrevet et indlæg, der omhandler præcis dette – datablinhed i analyseprogrammer, som også er en generel udfordring, når du arbejder med SEO. Du kan finde artiklen her: Pas på datablindhed i din linkbuilding: Google ser mere, end værktøjerne gør
Bølge to: Redirects og kloning
Dernæst kommer en bølge af 301-redirects fra gamle, udløbne domæner, ofte medicinske sites eller pornosider, direkte ind i websitet der er under angreb. Disse domæner har typisk massive mængder spamlinks i bagagen. Jeg har set eksempler med over 100 domæner redirectet ind i ét enkelt site, hvilket kan betyde hundredtusindvis af links på meget kort tid.
Samtidig begynder angriberne at klone det nyeste indhold på websitet og udgive det på mange forskellige sider, for at få Google til at tro, at det er kopien og ikke originalen. Herefter kommer bølge 3 og potentielt set også en bølge 4, hvis websitet stadig ikke er blevet skubbet ud af søgeresultaterne.
Jeg har endnu til gode at se et eksempel, på et website, der har kunnet klare sig igennem mere end 4 bølger af angreb i den her størrelsesorden.
Hvordan opdager du negativ SEO?
Det vigtigste våben i kampen mod negativ SEO er opmærksomhed. Her er tegnene du skal holde øje med:
Pludselige stigninger i backlinks – Hvis din linkprofil eksploderer med hundreder af nye domæner på én dag, og du ikke har genopfundet hjulet og informeret hele verden om det, bør alarmklokkerne ringe.
Ankertekster med shady keywords – Finder du links med ord som “pills”, “porn”, “scam” eller lignende i dine ankertekster, skal du reagere.
Domæne redirects – Brug SEMRush eller Ahrefs til at se, hvilke domæner der sender trafik eller links via 301-redirects.
Klonede versioner af dit indhold – Brug Copyscape, SiteLiner eller manuelle søgninger på uddrag fra dit indhold for at se, om andre har udgivet det før dig. Sørg for at slå eventuelle feeds fra på dit website, det er ofte sådan, at angriberne finder dit nye indhold.
Uforklarlige trafikfald – Særligt hvis faldet sker over tid og ikke kan forklares med algoritmeændringer eller tab til konkurrenter.
Sådan forsvarer du dig mod negativ SEO
Opdager du et angreb, gælder det om at reagere hurtigt og effektivt. Her er 5 konkrete trin, du bør tage:
- Sørg for at få disavow’et det fulde domæne og ikke kun den konkrete URL, der linker. De linkende websites vil ofte linke flere gange fra flere forskellige URL’er.
- Hvis man er under et voldsomt angreb, kunne disavow af URL-adresser frem for domæner også føre til, at der skulle indsættes mere end de 100.000 URLs, som en disavow-liste understøtter.
- Husk at du også er nødt til at disavow alle links, der peger på de domæner, der bliver redirected ind i det angrebne website.
Du kan læse mere om korrekt brug af Disavow-værktøjet i denne artikel
Styrk din linkprofil
Jo stærkere og mere diversificeret din backlinkprofil er, jo mindre påvirkelig er den overfor negative links. Du er nødt til at investere i din linkprofil og sikre, at du får nye gode og autoritære links pegende på dit website, der kan modarbejde de mange negative.
Overvåg jævnligt din linkprofil
Brug Ahrefs, SEMrush, Majestic og Search Console til løbende at holde øje med din linkprofil. Sæt alarmer op, hvis antallet af referring domains stiger markant.
Dokumentér
Skulle det ende med en manuel straf fra Google, skal du kunne dokumentere dine handlinger. Gem dine disavow-filer, dine mails, dine analyser og al overvågning.
Ignorér det ikke
Negativ SEO er ikke paranoia, det er en reel trussel. Der findes talrige eksempler på websites, for hvem det har ført til deres endeligt. Sørg for at være proaktiv og ignorér ikke problemet, hvis det opstår. Et par få spamlinks, der peger på dit website, er fuldstændig ubetydelige, og her vil Google i stor grad være god til at filtrere dem fra. Er du til gengæld under et ægte og storstilet negativt SEO-angreb, er du nødt til at reagere.
SEO handler ikke kun om at komme frem i søgeresultaterne, det handler i lige så høj grad også om at holde fast i dine placeringer, når du først har fået dem.