Off Page SEO
Off-page optimering eller off-page SEO som det også kaldes, er et begreb, der dækker over alle de discipliner, der kan udføres for at forbedre placeringer i de organiske søgeresultater, og som IKKE udføres på selve hjemmesiden.
Inden arbejdet med off-page optimering går i gang, er det vigtigt at have styr på on-page optimering, du kan læse meget mere om on-page optimering i denne artikel eller vælg blot at fortsætte med at læse mere om off-page optimering.
Hvorfor er off-side optimering vigtig?
Søgemaskiner har i årtier arbejdet på at levere de bedste resultater til deres brugere. En del af denne proces involverer at evaluere onsite-elementer som indhold, interne links, sidetitler og metabeskrivelser – det vi kalder on-page optimering.
Men det er signalerne fra det omkringliggende univers – altså off-page signalerne – der ofte afgør, hvor populær og troværdig en hjemmeside fremstår. Hjemmesider, der leverer værdi, og som mange finder nyttige, tiltrækker som regel eksterne links og URL mentions. Disse fungerer som anbefalinger og er afgørende for en hjemmesides placering i søgeresultaterne.
Nedenfor tager vi et kig på de vigtigste discipliner inden for off-page optimering.
Eksterne links (Linkbuilding)
Linkbuilding er uden tvivl den mest kendte og effektive off-page SEO-teknik. Grundlæggende handler det om at skaffe indgående links til din hjemmeside. Det svarer til, at du aktivt anbefaler din egen side via forskellige metoder.
Dette kan fx gøres ved:
- At tilmelde dig virksomhedsregistre, hvor du kan inkludere din URL og virksomhedsoplysninger.
- At oprette profiler i linkkataloger eller bruge sociale bogmærketjenester.
- At udarbejde artikler, der linker tilbage til din hovedside.
Linkbuilding inkluderer også betalte metoder som advertorials i online medier, hvor din hjemmeside nævnes og linkes til.
Overordnet dækker linkbuilding altså over enhver aktiv handling, der har til formål at skaffe et indgående link til din hjemmeside.
Klik her for at læse meget mere om linkbuilding.
Link earning
I modsætning til linkbuilding, hvor du selv skaber links, handler link earning om at fortjene dem. Det kræver, at du producerer exceptionelt godt indhold, der deles på relevante kanaler og tiltrækker naturlige links.
Link earning er en vanskelig disciplin, fordi det kræver, at dit indhold er så værdifuldt og unikt, at andre vælger at linke til det frivilligt. I praksis er der kun få hjemmesider, som alene kan opnå en høj volumen af naturlige links, hvorfor de fleste supplerer med traditionel linkbuilding.
Kombinationen af link earning og linkbuilding giver de bedste resultater. Et ideelt scenarie ville være, at 80 % af dine indgående links er naturlige, mens 20 % skabes aktivt – men dette er svært at opnå i mange brancher.
URL-mentions
URL mentions, dvs. når din hjemmeside nævnes uden et aktivt link, kan også have værdi. Selvom disse ikke vægtes lige så højt som aktive links, spiller de en rolle i din off-page strategi. Søgemaskiner registrerer nemlig omtaler af brands, personer og hjemmesider, selv uden links.
I mange tilfælde er URL mentions den mest udbredte form for anbefaling på nettet, især fordi store medier og dagblade sjældent linker ud. Derfor er det vigtigt også at fokusere på brand awareness og omtaler.
Sociale medier
Søgemaskiner som Google har begrænset adgang til sociale mediers indhold, fordi meget af det ligger bag login. Det betyder, at signaler som likes og delinger sjældent vægtes direkte i rangeringen.
Google har dog en aftale med Twitter, hvilket sikrer dem adgang til live-data, så breaking news hurtigt kan dukke op i søgeresultaterne.
Når det kommer til SEO, har sociale medier primært en indirekte effekt. Ved at dele dit indhold på sociale medier kan du nå en større målgruppe, der potentielt kan linke til din hjemmeside. Sociale medier fungerer altså som en katalysator for linkbuilding og link earning.
Negativ SEO – Google siger, det ikke virker, virkeligheden siger noget andet
Negativ SEO er et begreb, der deler vandene i SEO-branchen. På den ene side står Google, som insisterer på, at man ikke kan skade andre websites med links. På den anden side står virkeligheden, og den ser desværre anderledes ud. Men sådan er det jo så ofte, når...
Pas på datablindhed i din linkbuilding: Google ser mere, end værktøjerne gør
Når man arbejder med linkbuilding, er det afgørende at forstå forskellene mellem Googles indeks og de databaser, som linkanalyseværktøjer som Ahrefs, Semrush, Moz og Majestic benytter. Googles søgeindeks indeholder flere hundrede milliarder websider og har en...
Hvad har vi lært om links og linkbuilding fra Google-lækket?
Du har helt sikkert hørt det: der er blevet lækket en stor mængde informationer fra Google, som også indeholder informationer fra det organiske Google. Her får vi et indblik i de mekanismer, der ligger bag PageRank og andre linkrelaterede faktorer, der påvirker et...