Struktureret data og Rich Snippets
Måske har du lagt mærke til at nogle websites vises på en særlig måde i Google. Det kan være webshoppen som med stjerner indikerer et produkts placering i tests eller privatpersonen som viser sin profession på sin personlige kontakt-side. Den slags kaldes rich snippets, og dem skriver jeg om i denne kategori.
Rich Snippets er et forholdsvist nyt påfund fra søgemaskinerne, som med Google i spidsen har valgt at definere en lang række hyppige mikrodata, som blandt andet omfatter anmeldelser af spisesteder og produkter, musik og dato- og tidsmarkeringer af enkeltstående begivenheder som fodboldkampe og musikkoncerter.
En anden type rich snippets eller ’Udvidede uddrag’ som Google kalder dem på dansk, er et særligt rich snippet som gør videoindhold fra sider som Youtube og Google Video synligt direkte fra søgeresultaterne. Fælles for rich snippets er at de gør det muligt at skille sig ud fra de almindelige søgeresultater og mere synlighed er lig med flere besøgende.
Produktvarianter Schema Mark up – Product Variant
I 2022 udvidede Google understøttelsen af strukturerede data til produkter, hvilket muliggjorde forbedringer af produktoplevelserne i Google Søgning. Dernæst tilføjede de i 2023 understøttelse for strukturerede data om forsendelse og returneringer, og nu er de atter i...
Brødkrummer – Påvirker de din synlighed og hvad kan de bruges til ift. SEO?
En brødkrumme er en lille tekststi, som oftest befinder sig i toppen af en side. Stien indikerer, hvor brugeren befinder sig på websitet, så brugeren altid kan finde tilbage – ligesom man kender det fra fortællingen om Hans og Grethe, der smed brødkrummer ud som en...
Sådan arbejder du med FAQ-Schema
Du har med stor sandsynlighed allerede stiftet bekendtskab med FAQ-udvidelser i søgeresultaterne. FAQ står for Frequently Asked Questions, og afspejler dermed brugernes behov og spørgsmål. Disse vises nede under de organiske resultater, for de sider der har udarbejdet...
The return of AuthorRank? Google tilføjer anbefaling om brugen af author.URL-ejendomme for at identificere forfattere
I August 2005 indgav Google en patentansøgning ved navn ’Agent Rank’. I dette patent redegør Google-medarbejderen David Minouge for en type agenter, der benytter modtagelsen og interaktioner på indhold udarbejdet af ”agenten” til at fastslå deres position. I patentet...
Derfor vises dine udvidede uddrag ikke i Googles resultater
Rich snippets er udvidede uddrag baseret på mark-up code på dit website. Udvidede uddrag er en fantastisk måde at få sine resultater til at skille sig ud i søgeresultaterne, når det bliver vist ved en relevant forespørgsel. Udover at tiltrække sig større opmærksomhed,...
Forfatterskab i Google – Sådan bruger du rel=‟author‟
Google kører lige nu en pilot testperiode, hvor de tester rel attributten ”author”. Attributten benyttes til at tilkendegive indhold du har skrevet på forskellige platforme og dette gøres igennem en kombination af din Google profil og din blog/hjemmeside. Formålet med...
Google understøtter nu Rich Snippets for webshops
I mit indlæg omkring forøget synlighed i søgeresultaterne med Rich Snippets, beskrev jeg hvordan man kunne benytte stjernevisning og prisklasse på sine produkter i en webshop, selvom funktionen ikke er beregnet til dette. I går annoncerede Google at de i forbindelse...
Opnå forøget synlighed i søgeresultaterne
Der er kamp om pladserne på søgeresultatsiderne, men der findes flere måder at differentiere sig fra de andre resultater på en given søgning. Brug mikroformater, mikrodata og RDFa til at markere og strukturere dine data og lad Google vise stjerner, prisklasse, venner,...
Er strukturerede data det samme som udvidede uddrag?
Nej – Strukturerede data er de data der danner grobund for at opnå udvidede uddrag i søgeresultaterne. Udvidede uddrag er underliggende information, som Google og andre søgemaskiner kan trække ud fra en hjemmeside, når elementer er tagget korrekt op med struktureret data.
Hvad kan man opnå med udvidede uddrag?
Udvidede uddrag giver større synlighed i søgeresultaterne. Du kender helt sikkert en række af de mere populære udvidede uddrag, eksempelvis pris, tilgængelighed, anmeldelser (stjerner), kalender og video.
Dit søgeresultat skiller sig ud fra de andre resultater på en søgeresultatside, når det gør brug af udvidede uddrag, så længe alle andre resultater ikke også kører med udvidede uddrag.
Udover at du skiller dig ud, giver du også yderligere informationer til brugere direkte i søgeresultaterne og dette kan være en service i sig selv.