En efterhånden aldrende taktik, men en taktik der stadig virker, er opkøb af gamle domæner med allerede eksisterende linkhistorik, med den hensigt, at bruge platformen til at linke til andre sider og derigennem forbedre placeringer i søgeresultaterne. At arbejde med udløbne domæner er ikke uden risiko og man bør derfor træde varsomt. I denne guide, forklarer jeg dig, hvordan du får mest muligt ud af arbejdet med udløbne domæner.

Virker udløbne domæner stadig til linkbuilding?

Absolut, det er bare blevet meget sværere at få værdi ud af dem, det betyder dog på ingen måder at det er umuligt. Og der kan være meget at vinde, ved at overtage gamle domæner, med en eksisterende linkprofil – du kan gøre gavn af denne etablerede værdi og kanalisere den videre over i for dig interessante projekter, der kan bruge større synlighed.

Du skal dog være opmærksom på, at arbejdet med udløbne domæner i den grad er en grey hat disciplin og alt efter hvordan ens tilgang er til arbejdet med det, kan det også være decideret black hat. Det ændrer dog ikke på det faktum, at arbejdet med udløbne domæner virker og som marketer, kan det være nødvendigt at gøre brug af alle våben i ens arsenal, for at vinde kapløbet om de gode placeringer.

Hvor finder man udløbne domæner?

Der findes efterhånden en lang række oversigter, hvor man kan finde netop udløbne domæner og samtidig få lidt stats på, hvad domænet har at byde på, her i blandt antallet af indgående links og nogle værktøjer, tilbyder endda DA (Domæneautoritet).

Du kan bruge følgende sider, til at finde danske udløbne domæner:

  • https://web.gratisdns.dk/domaener/nationale/europa/dk/slettet-de-sidste-3-dage/
  • https://www.webhosting.dk/cgi-bin/domainscannerview.pl
  • https://www.crawlr.dk/
  • https://www.unoeuro.com/ninja/

Du kan bruge følgende sider, til at finde udenlandske udløbne domæner:

Når du har fundet et spændende domæne

Efter du har lokaliseret dig de domæner, du syntes ser interessante ud, skal du have tjekket op på, om de nu også har de links, som listen du har fundet domænet igennem indikerer. Det er nemlig forskellige metoder, de forskellige websites bruger til at slå antallet af links op.

Brug derfor et værktøj som ahrefs, til at verificere at antallet af indgående links, nu også er så højt, som du er blevet anvist. Herefter er det tid til at kigge på kvaliteten af de indgående links. Det er ligegyldigt om et website har 10.000 indgående links, hvis alle links er skrammel eller måske direkte spamlinks.

Husk på, at når du overtager et udløbet domæne og overtager den eksisterende linkprofil, så overtager du også eventuelle link-penalties. Derfor er det selvfølgelig essentielt, at du lige undersøger, hvorvidt det potentielt set er en spamkanon du har peget hen imod dit money-website, der er parat til at sænke skuden og alle de placeringer du har kæmpet hårdt for at opnå.

Er der links fra følgende typer af sider, bør du som grundregel, gå i en bue udenom, medmindre det er de emner, du selv arbejder med:

  • Porno
  • Casino
  • Alle typer YMYL-websites

Årsagen til at du skal undgå disse typer af sider, er at er der først den slags links i linkprofilen, kan du være meget sikker på, at der er meget mere skrammel når du graver dybt. Du vil heller ikke associeres med disse brancher, medmindre du er i dem. Disse brancher er under ekstra hårdt opsyn fra Google side af og særligt YMYL-websites, er ekstra hårdt observeret. Her kan du være meget sikker på at linkværdien, nulsættes uanset hvad.

Ved et tjek af linkprofilen finder du også ud af, om det rent faktisk er domænet der har de indgående links eller om du sidder og kigger på et spejlningsdomæne, disse slår nemlig tit ud i domænelisterne, som havende det antal links, der peger på det rigtige domæne og altså ikke det, du er ved at købe. Det er ikke overraskende, lidt ærgerligt at bruge penge og tid på et domænenavn, som man så finder ud af, ingen indgående links har til sig.

Den sidste øvelse du skal foretage dig, inden du kan gå videre, er at tjekke om domænet nu også rent faktisk er indekseret i Google. Dette kan du gøre med en site: kommando. Er websitet ikke indekseret i Google, er det muligvis bannet og så er det ikke værd at overtage.

Det kan dog også skyldes, at der har været påsat et noindex på websitet eller at siden har været blokeret igennem robots.txt. Fælles for dette, er at Google ikke har haft adgang i noget tid og at effekten derfor sandsynligvis vil være nulsat, uanset hvad du gør – så gå uden om disse domæner.

Overtag domænet hurtigst muligt

Det er essentielt, at du får fat i domænenavnet, så hurtigt som muligt efter det er blevet frigivet. Nu længere tid der går, nu større chance er der, for at Google registrerer at domænet er nede og ikke længere aktivt. Det gør dem mere opmærksom på ændringer på websitet, hvilket du ikke ønsker.

Optimalt set overtager du domænet samme dag det frigives og inden Googlebot når forbi websitet igen. Det betyder også du skal have fart på, efter du har overtaget domænet.

Skynd dig at genetablere websitet

Efter du har overtaget domænet, skal du skynde dig at populære websitet med tilsvarende indhold. For at finde ud af hvad der tidligere har været af indhold på websitet, kan du bruge archive.org og danne dig et indblik i, hvad websitet har bestået af og ikke mindst, finde frem til det indhold, der tidligere har været placeret der.

Hvis du vil have størst mulig chance for at Google ikke opdager skiftet, bør indholdet fra det tidligere website placeres på det nye website, på samme URL-adresser, som indholdet var at finde på før domænet blev lagt ned. Struktur og indhold finder du som sagt igennem archive.org, men du kan også bruge en site:domænenavn.dk i Google, for at finde frem til alle adresser, som Google har haft indekseret på domænet.

Det er dog vigtigt at notere, at al tekst i Danmark, som udgangspunkt er ophavsretsmæssigt beskyttet, så har domænet tilhørt en anden og dermed også indholdet, skal du selvfølgelig ikke kopiere det. I så tilfælde, kan du bruge det som inspiration, til at skrive noget sammenligneligt, med det der tidligere var at finde på siden.

Du bør også bruge nogenlunde samme farveskema og opbygning, som det tidligere website.

Opdater indholdet løbende

Afvent herefter at Googlebot besøger websitet igen og har kigget på alle sider. Når dette er sket, kan du begynde at imitere naturlig opdatering af indhold. Få tilføjet noget ny grafik og skift ud i passager rundt omkring. Lad herefter Googlebot komme forbi igen og registrere de få ændringer.

Gradvist, kan du ændre mere og mere indhold, så det virker som om at websitet udvikler sig naturligt. Dette er den mest sikre måde at overtage et websites linkprofil. Det indhold der tidligere har gjort sig fortjent til de indgående links, skal stadig være tilstede, er dette ikke tilfældet, vil det af Google blive opfattet som en blød 404-side og hertil overføres ingen linkværdi.

Det er dog din opgave, at få det omskrevet, men kun i en sådan grad, at Google stadig mener, der er tale om samme landingsside.

Over tid, kan du helt ændre formålet med landingssiden, men det er en gradvis øvelse. Netop derfor, kan det også godt betale sig at købe flere udløbne domæner på en gang, da man har en tendens til at haste på tingene, når man kun arbejder på et enkelt website. Prøv i stedet, at arbejde på ti af gangen.

Hold dig til emnet (den sværeste opgave)

Den sværeste opgave, når man arbejder med udløbne domæner, er så absolut at holde sig til emnet. Og med det menes, det emne der tidligere blev behandlet på domænet. Indgående links til websitet, matcher websitets tidligere indhold og skal du kunne gøre ordentligt gavn af disse anbefalinger, bør du holde dig til samme emne.

Det begrænset naturligvis brugen af udløbne domæner, men der er stort set ikke det, der ikke kan vinkles til at passe til et hvilket som helst emne.

Formår du at holde emnet hele vejen igennem, er chancen for at de indgående links tæller markant højere end hvis ikke.

Sådan ødelægger du værdien

Ligesom at der er mange måder at sikre sig at udløbne domæner ikke mister værdi, er der også metoder til at dræbe fidusen helt. Det er selvfølgelig ikke en øvelse man skal gøre sig, men jeg ser dagligt, at folk arbejder med udløbne domæner på denne måde og derfor denne sektion om, hvad du IKKE skal gøre.

Slette alt indhold og starte en blog op

Vælger du bare at smide en blog op, særligt en blog der handler om lidt af alt (klassisk splog), er der en umådeligt stor chance for, at Google registrerer at dette simpelthen ikke er samme website længere. Herudover, vil al linkværdi også gå tabt, foruden den der peger direkte på forsiden – men denne værdi, vil også gå tabt på sigt, da forsidens indhold også har ændret sig og derfor i realiteten er en soft-404 kontra tidligere kendt indhold.

Der er mange der er af den overbevisning at man blot kan 301-redirecte alle undersider, hvilket man kan gøre med en enkelt regel i .htaccess – men dette får du ikke noget ud af, 301 af undersider til en anden side, der intet har med undersiden at gøre, giver nemlig som sagt et soft 404. Linkværdien fordamper altså, i stedet for at blive kanaliseret videre.

Slette alt indhold og begynde forfra med det samme

Det giver lidt sig selv, i forhold til ovenstående forklaring af hvordan man bibeholder værdien bedst muligt, men du må ikke bare slette alt indhold og starte forfra med det samme. Det forøger simpelthen chancen for at websitet bliver nulsat af Google, med flere hundrede procent, så lad være med dette.

Der er ingen garantier

Hvis du sørger for at overholde det i denne artikel opstillede kriterier for brugen af udløbne domæner, har du den største mulige chance for, at domænet rent faktisk kan benyttes og giver værdi videre.

Der er dog ingen garantier. Google bliver bedre og bedre, til at registrere websiteskifter – nogle gange, ser de ud til at acceptere det og det er ikke længe siden, jeg sidst lavede et klinisk forsøg, på et par udløbne domæner og der var stadig fin linkværdi i dem.

Hvordan Google helt præcist optrevler dem og hvorfor og hvornår de vælger at sanktionere, ved ingen andre end Google selv.

Hvis man formår at køre websitet videre, meget lig den tidligere version, syner Google ikke at have de store problemer med, at en ny overtager websitet.

Hvordan ved man om domænet virker?

Det kan kun virkeligheden vise dig. Der findes intet værktøj, der kan identificere om links der peger på et domæne, har en effekt eller ej. Du kan dog teste enkelte domæner af, ved at linke til nye undersider du opretter, og linke med en optimeret ankertekst – finten er bare, at det skal være en ankertekst, der ikke er brugt før, altså et helt nyt ord eller en helt ny sætning.

Link til din destinationsside med denne obskure ankertekst, eksempelvis ”jgjjk45599dkkdkk” og tjek et par dage efter, om siden der blev linket til, nu kan findes på en søgning på jgjjk45599dkkdkk. Lukker Google ned for ”linkprofilen” på et website, grundet overtagelse af en ny ejer, vil det være alle de indgående links der lukkes for og ikke kun nogle stykker.

Derfor kan ovenstående øvelse, bruges til at bekræfte virkningen af dine udløbne domæner.